Offentlig transport i London

I London har vi busser, regionaltog, undergrundstog, taxaer, sporvogne (dog kun i Syd London) og overgrundstog (DLR og Overground) som du kan blive fragtet rundt i. Som turist er det sikkert kun undergrundstog og busserne du kommert til at køre med, måske et almindeligt tog hvis jeres fly lander i Gatwick eller Standsted.

Tog eller bus?

Herovre hedder undergrundsbanen ’the Tube (og ikke metro eller subway – vi har subways, og du vil se skilte for det, men det er underjordiske forgængertunneller fx til at krydse en travl vej og ikke undergrundstog som i New York, selv om nogle af dem leder til en station er det altså selve tunnellen der menes med ‘subway’) og hele byen kan nåes med tuben på relativ kort tid. Det er nemt og hurtigt, men når det så er sagt er det altså lidt kedeligt for man ser vitterligt ikke meget ved at race rundt i underjordiske tunneler under byen! Desuden koster det en del mere at køre i undergrund end i bus, især i myldretiden er prisen næsten det dobbelte af bussen. Plus i midtbyen ligger de fleste tube-stop kun 5-10 min gang fra hinanden, det ser længere ud på et tube-kort men oftest kan man gå eller tage bus hvis man bare skal op til 6-7 stop. Der findes faktisk et tube-kort med gåafstandede mellem stationer, så man kan se hvor tæt de rent faktisk ligger, klik her for at se det!

DSC00298
De ikoniske skilte der viser hvor undergrunds-stationerne er

Tuben kører fra cirka klokken 06 til omkring midnat, men fredag og lørdag nat kører nogle linier hele natten.

Jeg anbefaler altid busserne, her har man den flotteste udsigt især fra øverste etage. Man kan se hvor man er i byen, se nye ting man måske vil udforske nærmere og da stort set alle busser har indbygget guide kan man nemt se på skærmene eller høre i højtaleren når man er nået til sit stop, ellers kig jer omkring og spørg en lokal om vej, vi hjælper hellere end gerne og kører man for langt tager man jo bare en bus tilbage igen, så simpelt! Busserne koster som sagt meget mindre end tuben, men rejsetiden kan være lidt længere, dog kan en tur indenfor zone 1 gøres lige så hurtig med bus som med tube når man medregner den tid det tager at gå op og ned af trapper på stationer.

DSC00295
Fra forsædet i en dobbeltdækker har man byens bedste udsigt!

Tag bussen, I vil elske det!!!!

Nogle busser kører kun i dagstimerne, nogle kører 24 timer i døgnet og nogle har nat-ruter der er lidt anderledes end dags-ruterne. Tjek dit stoppested, de fleste stoppesteder har rutekort der er nemme at gennemskue så man kan se hvilken bus man skal med og hvor mange stop. Desuden kører busserne ikke efter en decideret køreplan, men som regel hver 3-8 minut. Alle stop har en unik kode der står på busskiltet, og på TFL’s hjemmeside kan man taste koden ind og se hvornår den næste bus kommer, men mange af stoppene har digitale displays der viser hvornår den næste bus ankommer (ligesom i mange danske byer).

Husk at det KUN er i Routemasters (dem med trappen bagi) at man må gå ind af midterdøren og bagdøren, i alle de andre busser bruges fordøren udelukkende til at gå ind ad og midterdøren til at gå ud af. Går du ind af midterdøren på en almindelig bus råber chaufføren af dig og du får givetvist nogle underlige blikke af dine medpassagere der tror du prøver at snyde dig ombord, dog er de mere tolerante overfor turister…
Men, hvis du har en stor klapvogn med eller er i kørestol må du selvfølgelig bruge midterdøren hvis det er nemmest, det er også kun midterdøren der har rampe til fx. kørestole…

Hvordan betaler man?

Det smarteste betalingsmiddel er et Oyster card eller et Visitor Oyster Card som kan bestilles hjemmefra. Det fungere lidt som rejsekortet i Danmark dog skal man IKKE stemple ud i busserne kun ind, husk det, ellers risikere du at betaler dobbelt. Man kan købe Oyster kort på alle stationer herovre eller som sagt bestille hjemmefra så man har dem, klar til at bruge fra man ankommer. Kortet koster £5 og så skal man toppe penge på dem oveni, eller man kan spørge venner eller familie som har været i London om man kan låne deres, de er nemlig ikke personlige, de udløber aldrig og må gerne gives videre efter brug, dog skal man have et kort pr person, man kan ikke køre to personer på et kort.

Man topper som sagt penge op på kortet og det smarte er det selv stopper med at trække penge når du har brugt hvad der svarer til et dagskort, så du kommer aldrig til at betale for meget. Dagskort til bus koster £4.50 (alle zoner) og £7 for zone 1-2 i tuben (prisen går op jo flere zoner du rejser i, men zone 1-2 dækker midtbyen). Dog skal man huske at har man taget både bus og tube stopper den først med at tage penge når du har nået prisen for en tube-dagskort. Man kan også køre med kortet i minus, så har du fx kun £1,20 på kortet men en bustur koster £1,50 lader den dig gå i minus, men kun en gang. Og så trækkes pengene næste gang du topper op. Man betaler pr tur, men med busserne får man ubegrænset brug i en time ad gangen, man skal stadig stemple ind hver gang man går ombord på en ny bus, men kortet tager bare ingen penge efter den første betaling i timen.

Man kan også bruge kontaktløse betaligskort der fungere på samme måde som Oyster kort, dog er det de færreste danske kontaktløse kort der duer i togene herovre og stort set ingen i busserne. Man kan også købe de ’gammeldags’ papirs billetter, så er I kun her i et par dage og har ingen Oyster kort kan I på de fleste stationer stadig købe ’en-dags’ papirs billetter til både tube og bus. Husk børn under 11 kører gratis med en voksen og hvis du har børn i alderen 11-15 år kan Oyster kort ’indstilles’ til børne takster der er omkring halv pris af en voksenbillet, spørg på en undergrundstation hvor de kan indstille det i billetlugen hvis du viser bevis på barnets alder..

DSC00219
Kiosk med ‘Oyster’ skilt i vinduet, her kan man toppe sine Oyster kort op.

Note: Man kan ikke længere betale med kontanter i busserne og der er ikke billetautomat ved stoppene heller, så I skal have billet for I tager bussen. Man kan toppe op på stationer og i kioske der har ‘Oyster’ klistermærke i vinduet.

Hvis man køber de såkaldte ‘Visitor Oyster Cards’ får man desuden rabat på en lang række restauranter, museer osv, se mere her.

Til lufthavnen

Afhængig af hvor dit fly lander kan du tage tog, bus eller undergrund ind til London eller tilbage til lufthavnen når du skal hjem igen. Jeg vil kun anbefale busserne (National Express eller Easybus) hvis I skal frem eller tilbage om natten da motorvejene kan være så fyldte at forsinkelser er en reel mulighed på alle tidspunkter mellem 8.00 og 21.00, så mellem de klokkeslet ville jeg tage undergrunden og DLR (Heathrow og City) eller tog (Stansted, Heathrow & Gatwick – se også afsnittet og regional tog til Gatwick lidt længere nede!), også selv om I ’bare skal ind mod byen og ikke har travlt’, for at sidde på motorvejen i 3-4 timer er ALDRIG en god start på ferien. Er i 5-6 personer kan man også tage taxi fra lufthavnen, med så mange mennesker koster det nemlig det samme som toget og nogle gange bussen, her gælder reglen om kø stadig dog kan man være heldig at taxi chaufføren kender smutveje det kan afkorte turen tidsmæssigt hvis der er meget trafik, til gengæld bliver man kørt lige til hoteldøren og slipper for at slæbe kufferter rundt i tog og busser. Jeres hotel receptionist kan hjælpe jer med at bestille taxi til hjemturen hvis I fx skal flyve meget tidligt eller sent men tit er det billigere hvis I selv bestiller dem, google minicabs og jeres område og tjek at det firma I finder har gode anbefalinger. Jeg kender flere der har brugt dem her og været glad for både pris og service.

Med Husk der er regional tog til Gatwick som er næsten halv pris (£10 hver vej modsat £18 i Gatwick Ekspressen) og de almindelige tog kører ikke bare til Victoria som Expressen, de kører til fx London Bridge, Blackfriars og Euston så afhængig af hvor jeres hotel er, kan det både være godt for pengepungen og smart for ryggen, da I ikke skal slæbe jeres kuffert så langt. Man kan betale med Oysterkort til Gatwick, dog kan man have £14 på kortet for at køre turen der koster £8 (mod £10 som en almindelig tog billet koster). Tjek hvornår de køre her.

Taxi

Black Cabs – eller Hackney Carriages er de taxaer der anbefales herovre. Det er de klassiske biler der har kørt folk rundt i London de sidste hundrede år (før motoriserede biler var det hestevogne – de første blev introduceret i 1621) chaufførene har en lang træning (’The Knowledge’) bag sig og kender byen som ’the back of their hand’ for at bruge et engelsk udtryk og rigtig mange af dem har kørt cab i årevis og kan fortælle sjove historier eller give råd skulle det blive nødvendigt.

DSC06446
Black cabs er altså ikke altid sorte!

Man kan fint praje en black cab på gaden, det er sikkert og nemt, man skal bare holde øje med at lyset i deres orange ’TAXI’ skilt på taget er tændt, så er de ledige og du stikker en arm ud for at indikere du gerne vil leje dem. Er skiltet slukket er taxaen ikke til leje og du må vente på den næste – det er knap 21,000 black cabs i London så du skal ikke vente længe. Der er plads til 5 personer i en Black Cab og ved siden af chaufføren er der plads til at par kufferter, der er nemlig kun et sæde foran, enkelte black cabs er minibusser med plads til 7, de kan også prejes på gaden.

Man kan betale både med kort og kontanter i alle Black Cabs

Mini Cabs – er fine til fx turen til eller fra lufthavnen, men husk, de SKAL bookes på forhånd. Desværre ses det tit at ’chaufføre’ står udenfor natklubber osv og tilbyder at køre minicab for dig, men hvis den ikke er booket på forhånd gennem et firma er det bare en fremmedes bil du sætter dig ind i. Gør det IKKE! Skal I bruge en minicab til lufthavnen kan jeres hotel receptionist hjælpe med at booke, de har garanteret nogle firmaer de bruger ofte, ellers ligger der mini cab kontore på gaderne hvor man kan gå ind og booke en minicab.  Jeg kender som før nævnt flere der har brugt dem her og været glad for både pris og service. Mnicabs findes i alle størrelser op til busser med plads til 8 passagere, man kan også ofte bede dem medbringe barnesæde hvis det er nødvendigt. Mincabs skulle kunne betales med både med kort og kontanter, jeg vil dog anbefale kontanter da ikke alle minicabs har kortmaskiner og så skal i finde en hæve automat og det bliver rodet hvis I fx er i lufthavnen.

Uber – fungere også fint i London, du bruger appen til at booke og betale med som man gør i Danmark – hvis det da er lovligt at bruge Uber i Danmark? Jeg har ikke helt fulgt med i debatten.

Se de taxa selskaber Transport for London anbefaler her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s