Themsen

Themsen, floden der løber gennem London og som er hele grunden til at London ligger hvor det ligger, er med sine 346 km den længeste flod i England. Den har 45 sluser og er hjem til over 25 arter af fisk, der er sæler og delfiner og desuden er der ’National Trails’ langs 296 km af floden, den længeste sti langs en flod i Europa.

IMAG1426
Gå en tur på den fine sti der følger floden på hver side hele vejen gennem London

Hvorfor den heder ’Themsen’ er der stadig tvivl om, men den har heddet det siden 1600 tallet, før den tid var det Anglo-Saxiske navn ’Tamyse’ brugt, før det kaldte Romerne den ’Thamsis’ og før de ankom hed den ’Tems’. De fleste er dog enige om at oprindelsen af navnet sandsynligvist stammer fra Sanskrit hvor order ’Tamasa’ betyder mørk flod eller mørkt vand og dette ord spredte sig fra Indien til Briterne og endte med at blive ’Themsen’.

Tidevandet påvirker floden de sidste 85 km, fra sluserne ved Teddington og til udmundingen i Nordsøen kan der være op til 7 meters forskel i flod og ebbe. Forskellen er størst midt i London hvor floden er inddæmmet af beton kajer på begge sider og nu kun er halv så bred som den var for bare 500 år siden.

DSC07138
Slusen ved Teddington
DSC00378
Den store forskel mellem flod og ebbe ses tydeligt ved kajerne det står på stylter midt i London
floden 06
Læg mærke til de to bolværk i forgrunden. På billedet til venstre er der 3-4 meter synligt ved delvist lavvandet, på blledet til højre er kun toppen synlig over vandet ved mæsten fuld højvandet.

For at kontrollere de største udslag i tidevandet og for at undgå oversvømmelse kan floden reguleres af Thames barriers. Thames barriers er 10 stålporte der kan lukkes under storme for at forhindre det centrale London i at blive oversvømmet. Hver port er når de er åbne ligeså høje som en 5 etagers bygning og vejer hver 3300 tons. Barrierne har været i brug 176 gange sinde de blev bygget i 1982 og den testes flere gange om året som regel ved springflod om efteråret og foråret.

DSC00176
Thames Barriers – portene der lukkes er mellem ‘sølv’-husene hvor hydraulik-systemet er indeni.

Der er 200 broer, 27 tunneler, 6 færger og en kabel-bane der krydser floden over hele dens længde. I London og oplandet alene er der 33 broer og bare i midtbyen er der 14 broer indefor omkrig 10 km, så i dag er det ingen sag at krydse floden, men da romerne ankom for 2000 år siden var der ingen bro, floden var bredere men ikke så dyb så de byggede den første bro hvor London Bridge findes i dag.

JDSC06312
En af de nyeste broer over floden, Millenium Bridge fra 2000, i baggrunden ses Southwark Bridge og Tower Bridge

I starten var det en simpel ponton bro der senere blev erstattet af diverse træbroer, men i 1176 blev den først stenbro bygget. London Bridge var kun omkring 8m bred, støttet af 19 buer og kunne åbnes for at lade sejlskibe sejle forbi. Broen ver fyldt med boliger og butikker, i 1358 var der 138 butikker på broen og mindst et offentligt toilet og i Tudor tiden var de omkring 200 bygninger på broen nogle helt op til 7 etager høje, de hang ind over vejen som kun var 4 meter bred og gjorde det nærmest umuligt for dagslys at nå ind, den snævre bro gjorde også turen over til en langvarig affære, det kunne nemt tage en time at krydse så det var intet under at dem der havde råd tog færger med de såkaldte Watermen over floden frem for vejen.

850px-London-bridge-1682
Den gamle London Bridge ses her i en 1682 – Panorama tegning
img_01101.jpg
London Bridge i dag, denne bro åbnede i 1973

Det var den eneste bro i midtbyen i 600 år, en bro ved Westminster var blevet foreslået i 1664 men the Corporation of London og the Watermen havde protesteret og først i 1729 fik man en ny bro bygget i Putney, i 1739-1750 blev Westmister Bridge bygget hurtigt efterfulgt af Blackfriare, Kew, Battersea og Richmond. The London Corporation svarede igen ved at fjerne alle bygningerne fra London Bridge og lave vejen bedre så det igen blev attraktivt at brydse floden her, den blev dog hurtigt igenf or snæver til at holde trafikken flydende og i 1831 åbnede den nye London Bridge og den gamle blev taget ned. Den bro stod i over 100 år inden en ny og bredere blev bygget i 1971 somer den bro vi ser og bruger i dag.

IMG_3786
Ved Hammersmith Bridge hvor lavvandet virkelig er lavvanden, floden er halveret i bredde.

I middelalderen var der et dyk i temperaturen i London og det, sammen med London Bridge’s mange buer der stoppede tidevandet vest for broen gjorde at floden begyndte at fryse hver vinter så man kunne gå over. I 1800 talet begyndte temperaturen at stige igen og den nye London Bridge lod vandet flyde mere frit i floden, den holdt op med at fryse om vinteret og i midten af 1800tallet var Themsen en af verdens travleste vande, det British Empire sejlede herfra og ud i verden og tilbage med varer.

DSC00123
Under Tall Ship Race i London 2014 –  sikkert meget lig en dag i sejlskibenes storhedstid i 1800tallet da floden var fyldt med skibe

Der var stadig et væld af små både på floden, det er nævnt i flere historiebøger at på nogle tidspunkter kunne man gå over floden tørskoet fra båd til båd, så tæt lå de. Man anslår der var omkring 2500 watermen der arbejdede på floden i 1628 men som brobyggeriet tog til forsvandt bådene langsomt, vejnettet og broerne blev mere og mere brugt, tog blev introduceret og i dag der er omkring 600 der arbejder på floden, langt de fleste i turistbranchen.

DSC07098
Der er stadig folk der bor på floden i de traditionelle husbåde
DSC07172
Vest for London, på den anden side af sluserne bor folk helt ned til vandet

Selv om den i 1957 blev erklæret biologisk død er den i dag så ren at man jævnligt ser sæler i vandet i det østlige London, faktisk er mere end 2000 er blevet set i floden mellem 2004-2014, samt hundredevis af marsvin, delfiner og vandfugle. Det var en kæmpe indsats i 1960-70’erne der gjorde vi (og dyrene) i dag kan nyde den rene, ikke-lugtende flod og dens 125 fiskearter. Themsen er faktisk den reneste flod i verden der flyder gennem en storby, dog er floden med dens inddæmmende mure, store strøm og larmende både ikke just et paradis for dyrene deri, måske er det derfor de store pattdyr holder sig til de mindre traffikerede vande øst for byen.

16836037_1414133671961567_3367426507643603498_o
En skarv holder fiske-pause ved Tower Bridge
DSC07086
Der er også et rigt menneskeliv på floden, her en sejlklub ved Putney

Se min blog post om sejlture hvis du gerne vil opleve floden fra en båd, det kan varmt anbefales!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s